MYTEN

“Hvis du holder sinnet inne i deg, bygger det seg opp til du går rundt som en levende trykkoker”.

Du har sikkert hørt denne eller liknende formuleringer før. Hvis ikke, har du helt sikkert sett filmen hvor en frustrert helt eller politimann avfyrer 20 skudd i bakken i stedet for å tømme magasinet i skurken. Tanken om sinne som noe som fungerer som bankinnskudd, omtales som katarsis. Begrepet har gresk opphav, og betyr “renselse”. Sigmund Freud var blant de første til å ta begrepet i bruk i psykologisk litteratur.

XXX

HVORFOR ER DETTE EN MYTE?

Alt tyder på at du bør holde raseriet for deg selv

Forskning viser enkelt og greit at det ikke stemmer. Faktisk viser forskningen på området at katarsis snarere økersinne og aggressjon. Dette er kanskje overraskende (sett i lys av myten), men bør fremstå som intuitivt riktig når du har tenkt deg litt om. Det stemmer nok at å slippe sinnet sitt ut på nærmeste hodepute, kan ha en effekt. Problemet er imidlertid at det føles godt, og ting som føles godt gjør vi som regel igjen. Jo oftere vi gjør det, dess mer avhengige blir vi av det. Øvelse gjør mester, som man sier. Sleng på gammel vane er vond å vende, og du skjønner hvor det bærer.

XXX

Nå er det antakelig ikke noe stort problem at kompisen din gyver løs på nærmeste hode- eller sofapute hver gang han taper i Yatzi. Men hva gjør han den dagen han står lett bedugget i taxikø, uten umiddelbar tilgang på puter,  og en bak ham sniker?

XXX

Se for deg to personer; den mest sindige og den mest aggressive du kjenner. Hvilke av disse to er du mest redd for skal eksplodere? Og tror du den sindige eller den aggressive slapp ut mest av sinnet sitt i barndommen? Hvis katarsis hadde noe for seg, burde man kanskje fryktet den sindige mest. Dette stemmer dårlig med hvordan vi oppfatter verden. Vi blir redd for bråkmakeren i taxikøen, ikke lettet fordi han endelig får utløp for aggresjonen sin. Psykologer er svært dårlige til å predikere (forutsi) atferd, men er det noe vi støtter oss på når vi skal gjøre et forsøk, så er det tidligere atferd.

XXX

Med andre ord, tidligere atferd (feks aggressjon) er den beste indikatoren for den fremtidige sannsynligheten for den samme atferden (mer aggressjon).

XXX

For ordens skyld: Anbefalte tiltak hvis du har et sinneproblem er å identifisere hvilke situasjoner og hendelser (triggere) som gjør deg frustrert og trene på å trekke deg ut av situasjonene før du når toppunktet. Hvis det ikke lar seg gjøre å trekke seg unna fysisk, anbefales bruk av forskjellige oppmerksomhetsteknikker (feks mindfulness) for å lede oppmerksomheten over på noe annet.